tisdag 23 februari 2010

Ett bildmanus från idag



De har gjort sina bildmanus hur de ville, antingen direkt i Pages eller skriva och rita för hand. Den här gruppen hittade funktionen att lägga till talbubblor och visst gick det lättare att förstå det abstrakta i tagningar och film/händelser som inte sker i realtid. Imorgon fortsätter vi. Det har varit en otroligt upplyftande dag. Vilka ess de är allihop!

måndag 22 februari 2010

Film om Broängens ettor under inspelning


Imorgon, tisdag, och onsdag kommer filmaren Irene Lopez hit på uppdrag av Film Stockholm och spelar in en film om arbetet i Broängens ettor. Filmen skall användas som diskussionsunderlag i möten med beslutsfattare på olika nivåer för att synliggöra fördelar med att arbeta mediepedagogiskt. Håll utkik! Vi lägger snart upp den här också.

Fredrik Nordbladh, filmkonsulent på Film Stockholm kommer också att vara på plats. Vi har ju under året som gått varit samarbetspartners i Svenska Filminstitutets satsning Partnerskolor och detta är en fortsättning på det samarbetet.

onsdag 10 februari 2010

Veckans communityutdrag- Jag får meddelanden på mitt modersmål

Hej Jannie, jeg er på google oversættere, så jeg over sædet af dansk sjov, at man håbede du kommer i skole igen snart hilsen xxxx!!!:-D

tisdag 9 februari 2010

Makt där den hör hemma

Jag och Pernilla brukar ses på kvällarna för planering. Ikväll var en sådan. Vi diskuterade vad och hur vi skulle utvärdera projektet. Projektbeskrivningen formulerades för snart tre år sedan. Vi kan se att allt man ville åstadkomma metodmässigt är uppnått. Ett av resultatmätningarna skulle vara de diagnostiska proven i slutet av årskurs två, som dessutom skulle vara mätbara mot andra, även om vi vet att 27 barn är en för liten grupp för att säga något generellt om metoden. Vi vet redan där att vi slagit i taket. Men hur skall vi kunna mäta vad vi gör? Och vad gör vi? När vi gör andra saker ser vi ju att de lär sig andra saker. Fast hur skall vi mäta det?

Vi måste dokumentera allt. Som tur var har vi allt kvar. Det ligger på communityt. Vi har våra reflektioner på bloggen. Vi har ett stort nätverk av kunniga forskare och sakkunniga. Men vår största resurs är våra barn och föräldrar. Vad vi ser, ur ett pedagogperspektiv, är att makten är förskjuten. Barnen äger sitt eget lärande. Rapporten kommer bland annat berätta att barnen aldrig kommer tillåta att deras framtida mobiler blir beslagtagna under skoltid. För dem kommer det att vara ett självklart verktyg för lärande och kommunikation. Vi återkommer i ärendet.. ;)

tisdag 2 februari 2010

Communityt nu Ad-free

Det blev lite jobbigt till slut med annonser som hade innehåll som var direkt olämpliga. Så vi bröt vårt "öppet, på riktigt och lära sig sortera" förhållningssätt. Så vi tog bort det, förvissade om att vi varje dag möter på miljöer med barnen där vi kan öva på detta. Så vi missar inget ;)