Någon lade in sina bilder i iMovie och spelade in en saga om kaniner. En annan gjorde använde sig av filmfunktionen Photobooths kamera. En "råkade skriva hela frågan i google"s sökruta och upptäckte att "Då fick man svar på just den frågan!" Givetvis spred sig den nya kunskapen som en löpeld, det brukar det göra om det finns en funktion. En hel del satte genast igång med att skriva, skriva. Vissa har drabbats av skrivförälskelse! Klassrummet känns som en organism där alla metoder och arbetssätt får plats. Dessutom är barnen väldigt intresserade av varandras produktioner och vill gärna se, höra, läsa.
tisdag 12 maj 2009
Ett demokratiskt arbetssätt i samarbete
När barnen fått verktygen och färdigheterna att hantera de olika programmen öppnar det upp nya möjligheter att påverka sitt eget arbetssätt. Nu forskar de om djur och växlar mellan böcker och sökmotorer som de själv känner. En tjej ville absolut ha en bild ur boken och kom på att jag kan ju fota den med den inbyggda kameran. Sagt och gjort. Fler blev inspirerade av idéen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar