onsdag 16 september 2009

Reaktor Sydost och Ringsberg på besök


Igår hade Broängen ett studiebesök, eller snarare ett erfarenhetsutbyte, när Reaktor Sydost (filmresurscentrum i Småland) och pedagoger från Ringsbergsskolan i Växjö kom och hälsade på hela dagen. Vi visade upp olika delar av verksamheten från Broängens ettor till årskurs 9. Våra elever var som vanligt lysande och visade hur man arbetar, i detta fall med hur communityt används för att publicera produktioner och kommunicera. Vi samlades också några pedagoger och diskuterade hur vi arbetar med det vidgade textbegreppet och vad vi såg i lärprocesserna med arbetssättet. Vi var eniga om att metoden, med stor vikt lagd på reflektion, ökar elevernas analysförmåga, begreppsbildning och deras förmåga att uttrycka sig i olika former och medier.

Intressant var diskussionen kring elevernas egna produktion av bild/rörlig bild och hur formen respektive ämnesinnehåll eller relevans kan arbetas med ur ett bedömningsperspektiv. Ringsbergs har kommit mycket långt med arbetet med bildanalys och deras erfarenheter var mycket inspirerande inför vårt fortsatta arbete. En fråga som vi återkom till var När blir alla texter likvärdiga för lärandet i vårt multimodala samhälle?

Inga kommentarer: