onsdag 25 februari 2009
Databaser, sökmotorer, vuxna och järtan
Just nu arbetar barnen i tema kring kroppen. Man läser, berättar, undersöker och provar. Datorn blir ett naturligt verktyg och komplement. Det finns en uppsjö lekspel om kroppen på webben som de gärna besöker. Vi bestämde oss för att det nu var dags att introducera sökmotorn Google och det digitala användargenererade uppslagsverket Wikipedia. En genomgång i vad en sökmotor är och hur den funkar är viktigt för att kunna sortera i träfflistan. Om vi söker på hjärta vad får vi upp då? Det är inte geléhjärtan vi letar efter alltså måste vi först bestämma VAD det är vi letar efter. Vi pratade också om källkritik där vi bestämde att bla Wikipedia kan man oftast lita på och tog också upp kommersiella krafter på nätet. Att veta hur man skall göra om man råkar se något obehagligt är också viktigt. Att berätta för en vuxen och prata om det ger dem verktyg att hantera det och en trygghet. Förbud skapar bara förbjudna handlingar vilket gör att barnen inte vill berätta och då lämnar vi dem ensamma i den verklighet som omger dem. Vi hade givande diskussioner och övningar, samtidigt som orden, meningarna och avkodningen sattes in i ett sammanhang. Varför stavas hjärta med h?
Etiketter:
broängens ettor,
digital kompetens,
digital litteracitet,
källkritik,
Mediepedagog
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar