Barn har redan innan de börjar skolan många olika "literacies", identiteter som läsare. TV, serietidningar, filmfigurer, leksakskataloger, reklam, spelkonsoller och datorer är fyllda av symboler, bilder och texter som många av barnen har gemensamt med varandra. Är man medlem i KP-webben har man något gemensamt. Alla har också olika sätt att umgås kring språket i sitt hem. Att läsa högt, lära sig klockan eller att spela spel tillsammans är sådana aktiviteter. Syskon emellan har också en egen gemensamhet genom deras lekar där den äldre ofta lär den yngre genom att visa hur man gör. Att ha ett annat modersmål, utöva en religion, träna en sport eller spela musik ger också olika sorters språkgemenskaper och erfarenheter.
"Undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den skall med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling." Lpo 94, s 6
Denna formulering grundar sig på att lärande har bäst förutsättningar när man utgår från elevens erfarenheter och tidigare kunskaper. Att använda sig av elevernas egen kultur och intressen skapar ett naturligt sammanhang och en lust att lära vidare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar