fredag 20 februari 2009

Projektets början

Föräldralediga Karin Müller och Jannie började planera för projektet redan för två år sedan. Våren 2008 började vi arbeta med Karins dåvarande klass vilket gav många värdefulla erfarenheter. Under den terminen fick vi styr på hur vi behövde och ville strukturera upp hanteringen av datorer i rummet, hur barngruppen reagerade i olika situationer och så fick vi ett gäng nya idéer om vad vi såg att man kunde göra. Vi har medvetet hållt det ganska öppet då vi sett det som ett sätt att skapa flexibilitet i våra metoder. Då kan vi prova en sak och märker vi att det inte slår väl ut så kan vi lämna det. Saker vi  bla bestämde då var att benämna saker vid sitt rätta namn. Musplatta, enterknappen, delete, databas och sökmotor blir helt naturliga begrepp för barnen. Första steget blir också att snabbt få barnen självgående med datorns grundfunktioner. Logga in, ansluta till det trådlösa nätverket, hantera webbläsare och redigera i worddokument. Att spara och döpa sina filer. Använda kameran och ljudredigeringsprogam för inspelning av sina texter. Detta är bara förutsättningarna för Digital kompetens. Att tolka, förstå och uttrycka sig i de digitala textuella landskapen. Digital litteracitet kan kort förklaras med att text, bild, film, ljud, layout samverkar vid tolkningen och förståelsen av en text. Det är här vi ser vårt uppdrag.

Inga kommentarer: