onsdag 25 mars 2009

En verklig kommunikation


Varje dag förvånas jag över hur snabbt barnen lär sig att använda datorerna och dess olika funktioner samt över vilket språk de använder när de kommunicerar med varandra vid datorn. ”Välj visa i menyraden, sedan klickar du på formateringspalett…” Detta är vanliga ord som används bland broängens ettor. Den skriftliga kommunikationen via vårt community är minst lika fängslande, där kommunicerar barnen för fullt med varandra. Idag fick ett barn (som är hemma i förkylning) i läxa att skriva en dikt som sedan skulle mailas till mig. Jag fick dikten men samtidigt hade eleven skrivit meddelanden till ett flertal klasskamrater i vårt community, där det frågades om vad som händer i skolan den här veckan etc. – detta kallar jag en verklig kommunikation:-) Imorgon kommer alla barnen att få ta med sig sina mailadresser hem för att få möjligheten att kommunicera med varandra även fast de inte är i skolan. Läs- och skrivinlärningen tränas på så vis både hemma och i skolan – klassrummets väggar vidgas!

1 kommentar:

Jannie Jeppesen sa...

Idag: Kan du hjälpa mig att justera min skärm? Den är suddig.