tisdag 17 mars 2009

De gör bildspel och kommunicerar

Idag introducerades iMovie som är filmredigeringsprogrammet vi använder. Barnen fick en kort genomgång i hur man gör ett bildspel med inspelat tal. Dessa färdigheter skall de använda när de presenterar sin forskning om kroppen. De skall göra ett bildspel och berätta (texten de skrivit utifrån tre frågeställningar) vad de kommit fram till. De små filmerna skall läggas upp på communityn men också visas på vårsalongen. Nu snackar vi text som får en reell funktion och målgrupp! :) Idag var det mycket tydligt att introduktion av nya program går mycket enkelt då deras färdigheter börjar bli gedigna. På communityn skrivs det i en rasande fart till varandra. Läs och skrivlust. Forskaren som tittar närmare på barnens aktiviteter var också med under dagen. Han kommer dyka upp några dagar under våren.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Idag tyckte Louise att det var uselt att jag inte använde programmet "stjärna med kamera på" (dvs. iMovie). I morgon har hon LOVAT att hon ska hjälpa mig att göra ett bildspel om hjärnan och lungorna. Skönt att äntligen få ett sådant gjort ;-)

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jannie Jeppesen sa...

Oj, jag råkade publicera två likadana inlägg från dig Sara. Har alltså inte screenat någon. ;)

Haha! Det verkar som ni föräldrar står inför en kompetensutvecklingsinsats från era barn! :D

Min dotter går också i ettan och när jag säger att jag skall åka till ettorna idag svarar hon: Kul för dig och er då! På min skola är det bara papper och papper och papper...