torsdag 16 april 2009

Barnen "försvinner in i sina datorer"


Vi har bokstavsgenomgång och samlar ord på tavlan. Alla barnen ropar ut ord, sedan är det dags att skriva ihop en berättelse av orden som vi har samlat ihop. Barnen tar fram sina datorer. Då händer det plötsligt något, ljudnivån i klassrummet sjunker och barnen ”försvinner in i sina datorer”. Man kan verkligen se hur koncentrationen ökar hos barnen när de skriver i sina datorer.

Det är en lyx utan dess like att använda datorer i undervisningen. Innan jag började arbeta med ettorna var jag positivt inställd till detta, men nu när vi har arbetat ett tag vill jag aldrig mer gå tillbaka till papper och penna! Innan påsklovet provade jag att ta bort datorerna under en lektion. Reaktionerna på detta var följande: Nej det är jättejobbigt, jag får ont i handen, det tar så lång tid att skriva för hand, vad tråkigt. Barnen älskar att skriva och spela i sina datorer. Med hjälp av datorerna kan vi verkligen fånga det lustfyllda lärandet!

Inga kommentarer: