Jag sitter nu och förbereder ett föredrag för
Falkenbergs kommuns lärare och funderar över de ökade resultat Broängen har haft under de senaste 7 åren. Under den tid vår satsning på media startade. Resultat i åk 9 är väldigt tydliga,
187,6 år 2001 i snittbetyg till
226,6 2008 trots att vi ökade klasstorlekarna rejält, vilket får en att tänka över hur vi mäter resultat i de lägre åldrarna. Vi har inget betygssystem eller nationella prov. Som vi vet bara mäter ett utsnitt av de kompetenser och färdigheter barn har. Vi ser ju redan nu betydliga fördelar för barnen med lugn och ro, stort intresse och framför allt ökad textproduktion och konsumtion. Men vi ser också en helt annan begreppsapparat. Barnen googlar, sorterar, undersöker men producerar också medier i form av bildspel, ljudfiler och bilder. Träfflista, docken, format och systeminställningar är begrepp de slänger sig med, vilket en vikarierande pedagog påtalade. "Jag hade ingen aning om vad de pratade om!"
Frågan man måste ställa sig är.. missar de något? Eller mäter vi rätt saker? Vi följer ju samma planering med natur och kroppen osv. Innehållsmässigt känner vi oss säkra på att de får allt de skall ha eller mer. Men är det något annat vi missar? Den dolda läroplanen?
(Måste förtydliga... jag tror inte vi skall väga och mäta barnen i tidig ålder. Eller överhuvudtaget. Betyg är moroten man introducerar när man misslyckats att få lärandet lustfyllt och meningsfullt!)
4 kommentarer:
Ja, vad lär de sig inte? Vi ser ju bara positiva tendenser. Vi har en elev som inte fixar datorn, han fixar inte något annat heller tyvärr. Jag undrar om ljud och bild kan vara hans grej. Vi måste få med assistenten i detta också. Har ni elever med "speciella behov" och hur gör ni i så fall? /Karin
Vi ser stora fördelar för alla elever med ökad koncentration, ökad interaktion med text och bokstäver. Några elever har ett par resurstimmar med en pedagog och då använder vi samma verktyg som i klassen. Att arbeta med ljud och bild ger nog en stor fördel, liksom att låta barnet leka sig fram genom olika lärspel där har man ju fördelen med att ha auditivtoch visuellt stöd som kan underlätta för många!
Hej! Jag är en av lärarna som jobbar i Falkenberg.
Jag tyckte att det var roligt att lyssna på er och hur ni använder datorn. Samtidigt insåg vi att vi faktiskt gör mycket av det redan utan att man tänker på det, ni satte ord på det och fick oss att känna, Wow vi kommer nog också att förstå hur mycket detta med datorn betyder för eleverna och för oss.
Ni gav bra exempel på vad man kan göra för att utvecklas hela tiden.
tack för att ni kom och talade till oss, det gjorde ni bra =)
Bodil
Vad roligt att det kändes värdefullt! :)
Jag är övertygad om att Falkenberg fullkomligt kommer att explodera med spännande metod och resultat. Fantastiska förutsättningar ni har! Jag är så glad då Broängen går en till en åk 7-9 nu!
Skicka en kommentar