tisdag 28 april 2009

Handskriften- en ny betydelsebärare?

Idag visade jag ett blogginlägg från vår kompisskola i Göteborg för min specialpedagogkollega Johnna. Jag tyckte att det var fantastiskt vad de sett med den snabba utvecklingen av handskriften efter införandet av datorer. -Varför då? var hennes respons. Jag började argumentera för att det är ett tydligt sätt att se elevernas utveckling, att visuellt kunna ta på skillnaden. Men hennes fråga lämnade ändå en spännande trådrulle att ta tag i. Vilken betydelse kommer handskriften att ha i framtiden? I målen står det att eleverna skall kunna skriva läsligt för hand och med dator när de lämnar åk 9. Jag är övertygad om att handskriftens roll kommer förändras, eller rättare sagt, redan är  förändrad. Givetvis behöver vi snabbt kunna skriva upp sura lappar i tvättstugan eller stödanteckningar när vi står utan manicker, men när använder vi det professionellt och i det privata när vi kommunicerar i skrift nuförtiden? Handskriftens uttryck per se är den personliga touchen. Den kan vi inte få fram genom våra maskiner. Än. Och den uttrycksformen och den kraft som finns i det bör uppmärksammas och utvecklas på ett medvetet sätt. I det här ljuset känns det bra att eleverna inte blir hämmade av att de motoriskt inte kan skriva som de kan läsa och därför blir frustrerade av pennan som verktyg. Forskning visar att elever som börjar skriva med tangenter blir bättre på handskrift efter åk 3 då de är mer motoriskt utvecklade.

Bilden ovan är tagen utanför min port på Södermalm. En kvinna går runt och sätter i sina Skämsflaggor i hundlortar. Ett uttryck för mångas irritation på slappa hundägare. Hade lappen varit tryckt hade den förlorat sin kraft i uttrycket! :)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag håller fullständigt med, handskriften är stadd i förvandling. Och det är väl bra, och speciellt bra är det om man har lite svårt för att geppa en penna, ett tangentbord är ju ett så bra hjälpmedel också.
/Sara

Anonym sa...

Jag skrev ett liknande blogginlägg men om skrivstil. Jag tror att det kommer hända en hel del med både skrivstil och handstil ...

Jannie Jeppesen sa...

Kan bara hålla med.

Mattehäxan sa...

Mmmmm tänkte precis på Öpedagogens inlägg... Har faktiskt diskuterat detta både här och där och får olika respons. Har faktiskt lyckats reta upp en äldre vän riktigt ordentligt. Jag måste medge att detta är intressant ur flera aspekter. Kommer handskriften att dö ut? Näää det tror jag verkligen inte. Däremot kanske vi slipper lägga vikten hur fint barnen skriver istället för på vad de skriver. Klart att vi kommer kunna skriva med penna. Och vissa kommer till och med kunna skriva skrivstil! Vi ska inte tro att det är skolan som står för kontrollen av kunskap, kontrollen av skriften eller viljan till att lära sig att skriva. Långt ifrån...
"ja men de som har problem med finmotoriken borde ju öva på att skriva med penna." Meh?! Att skriva på tangenter är väl finmotoriskt om nåt? Dessutom kanske att man ska få skriva i skrivandet stund, i lusten av att vara kreativ istället för att träna på finmotorik?!

Som sagt, intressant ämne.

Jannie Jeppesen sa...

När jag gick i skolan hade man datorkunskap 1 timme i veckan under ett år. Tidigare har man haft skrivmaskinsträning....Inte blev jag skribent av det.